[FELFEDVE] a legjobb cél egy weboldalon ez:

2022. november 4.

Melyik konverziós cél hozza a legtöbb pénzt?

Felfedjem végre?

KIADJAM A TITKOT™?

Na ácsi.

A bejegyzést görgető hüvelykujjad izgalomremegését szelídítsd, mert a válasz összetettebb. Átnézem veled a konverziós célokat, de elébb piaci körkép:

A jobb sorsra érdemes kisvállalkozó esete a tréningszektorral

Van egy érési folyamata a cégvezetőknek, amit önkényesen, de megfigyelésekre alapozva 3 részre osztok:

  1. brandfázis és klasszikus marketing

Coca-Cola plakátokat hozol a ’70-es évekből, Kotlert olvasol, 4P-re hivatkozol. (Ezek egyikével sincs gond.)

Konferenciákon neked „minden vicc új”.

Pareto-elv? Oh baby.

„Nem elég jónak lenni, jónak is kell látszani”? Folytasd!

Némi rutin és sok előadás után megérkezel a…

  • megtérülésre alapozott marketing szakaszába

A „csinálunk egy országos plakátkampányt és dőzsölés van” ábrándfelhőinek elkergetése után szívedben a cinizmus magja hajt csírát: semmit nem csinálok, amin nincs ROI.

„Mennyi a ROI ezen az Instagram-bejegyzésen?”

(Röhögsz, de ezt a mondatot egyszer a saját fülemmel hallottam.)

A másik oldalra kilengő ingával 2 baj van:

  1. A marketing üzleti tevékenység, melynek célja, hogy a termékeid jobban fogyjanak, a piaci híred nőjön – épeszű ember a hatékonyságot ugyanúgy méri, mint pl. azt, hogy raktárkészletre mennyit költ. Ezt eladni „performance marketing”, „ROI-based marketing” vagy másféle újracsomagolással szerintem még akkor is bullshit, ha egyetértek az állításukkal: igen, mérni kell.
  2. Ha mikroszinten mérsz megtérülést (lsd. Instagram-bejegyzés esetét), azzal minden lelket, kísérletezést, innovációs lehetőséget kiszívsz a cégedből, no meg örömet az életedből. Ryan Deissék hozták a példát évekkel ezelőtt: nem azért válaszolunk meg egy ügyfélszolgálati megkeresést az átlagosnál kedvesebben, mert tudjuk, hogy az +14% ROI (honnan tudnánk ezt lemérni?), hanem mert így helyes és mert így gondolkodunk az üzletünkről.

Mélyebb megértéssel megérkezünk az…

  • egyensúlyi állapotba

A marketingem hatékonyságát mérem, de hagyok magamnak mozgásteret az újításra.

Levetkőzöm a görcsösséget, de szétfolyni sem hagyom a cégem. Nem „ötletszerűen” és „megérzésből” csinálom a bizniszt, hanem folyamatokban gondolkodom és rendszereket építek.

No és már nem alélok el attól, hogy egy konferencián azt susogják nekem, hogy „Pareto-elv”, mert nem elsőbálozó vagyok.

A legjobb verzió mindig a konverzió?

Haha, nagyon vicces.

Tehát az oldalad célja legyen a konverzió, a konverzió pedig az eladás szinonimája?

Nos, nem.

  • Ha 1-es vagy, akkor „névjegykártyahonlapot” terveztetsz, hogy „imázst építs” és „márkát alapozz meg”.
  • Ha 2-es vagy, akkor kizárólag értékesítheni akarsz, semmi más nem elfogadható.
  • Ha 3-as vagy, akkor pedig – szerintem helyesen – folyamatban gondolkodsz, ahogy azt az élet minden más területén teszed.

Például a párkapcsolatban: nem azzal kezdjük az ismerkedést, hogy 30 éves házasok vagyunk 3 felnőtt gyerekkel, hanem viszünk / kapunk virágot, randizunk és étteremben zavartan nevetgélünk, ami elvezetHET minket a 30 éves házassági évfordulóig.

Hogy néznek ki ezek a lépések a honlapodnál?

Konverziófajták a honlapodon

Mikro- és makrokonverziókat különböztetünk meg, mert ezek… különbözők! (Igen, tudom, ismét haha.)

Makrokonverzió minden „nagy cél”. Ezeket relatíve könnyen méred: hány eladást hozott ez a [kampányelem], hány feliratkozó jött, hányan regisztráltak a rendezvényre. Sokszor Google Analyticset sem kell megnyitnod hozzá.

De mi van, ha ennél „jobb felbontásban” szeretnéd látni, hogy mi történik az oldaladon? Erre való a:

Mikrokonverzió, ami részleteiben mutatja a célteljesülést. Pl. görgetési mélység. Hányan kattintottak erre vagy arra a gombra. Lepattanási arány.

Az alábbi listán látod, hogy általában milyen konverziókat figyelünk, de kérlek, olvasás közben tartsd észben, hogy elméletileg bármi lehet konverzió – ahogy bármi lehet pl. kampányeszköz is.

Ha te úgy gondolod, hogy egy enyhén szottyadt krumplit kiraksz az üzleted elé azzal a céllal, hogy ha valami, akkor ez majd becsalogatja a vevőket, akkor technikailag marketingeszközt csináltál a krumpliból (az más kérdés, hogy ez mennyire hatékony).

A konverziós célod kijelölésével azt mondod: „a célom teljesülését ez a szám mutatja.” (És sokfajta célod lehet.)

Mikrokonverziók

  • kosárba rakás
  • kosárfolyamat mélysége (ha lepattant, meddig jutott)
  • chat session indítása
  • overlayek bezárása
  • gombkattintás
  • görgetési mélység
  • oldalon töltött idő
  • médiaindítás (pl. videó lejátszása)
  • letöltések (pl. katalógusé)

Látod már kirajzolódni magad előtt a hőtérképet, amiből kiderül, hogy egy gombnak látszó felületre sokan kattintani próbáltak, ezért javítasz (vagy gombbá teszed, vagy leveszed azt a részt).

Mikrokonverziókkal tehát optimalizálsz.

Makrokonverziók

  • kosár megrendelése (vásárlás)
  • időpontfoglalás
  • ajánlatkérő űrlap kitöltése
  • jegyrendelés (rendezvénynél)
  • feliratkozás
  • telefonhívás (érdemes külön melléket vagy külön mobilszámot használni, hogy tudd mérni, ki jön „az internetről” << ha megkérdezed, hol találtak rád, ezt fogják mondani, ezért megkérdezés helyett proaktívan nézzük meg)
  • upsellek, extrák, cross-sellek elfogadási aránya

Gondolkodjuk végig, amit tanultál

A célod (több feliratkozó) kirajzol egy konverziós célt (feliratkozás), amelyből kipottyan egy oldaltípus (feliratkozási oldal, „opt-in page”), amelynek eredménye mosoly (több feliratkozód lesz, a stratégiai mozgástered bővül).

Szerintem azért érdemes így gondolkodnod, mert köröket tudsz verni azon konkurensedre, akik úgy csinálnak honlapot, hogy „legyen valami, az se baj, ha szép”.

Mi lenne, ha folytatnánk?

Tudom, mi jár a fejedben most:

Rudi, figyelj, zseni ötletem van, mi lenne, ha valami olyat találnák ki, amivel…

Idáig hallom, ahogy a fogaskerekek pörögnek az agyadban, le se tagadd.

Úgyhogy kattints ide, írd be magad a naptáramba és beszéljük át, milyen oldallal tehetünk téged gazdagabbá.

Ez lesz az egyik kedvenc hírleveled

Az anyagokat beviheted a csapatodhoz lelkes felkiáltással, hogy „ezt csináljuk meg”. Az eredmény: több bevétel, több profit, több szabadidő.

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
cross