Hogyan elégedetlenkedd magad mocskosul gazdaggá?

2023. október 29.

Kérlek, legyél elégedetlen.

Bocs, nem vagyok elégedett az előző mondattal, javítom:

Kérlek, legyél jól elégedetlen.

Miért?

Mert így tudod a legtöbb pénzt keresni és így leszel a portfólióm büszkesége.

Ha adsz nekem 3 és fél percet, akkor a bejegyzésből megtudod, hogyan adj jól visszajelzést nekem – és bárkinek.

De előtte:

„Bocs, nem az a cél, hogy elsőre jó legyen?”

De.

És elsőre jó is.

Csak olyan honlapot vagy sales funnelt adok át neked, ami mögé szakmailag be tudok állni és jónak tartom.

Ám figyelembe kell vennünk:

  • nincs hibátlan munka
  • mind fejlődünk (2 hét múlva többet tudok a dizájnról, mint e pillanatban)
  • finomodnak az eszközök (nézd csak meg, milyen gyorsan fejlődik most az AI)
  • a piacok változnak
  • és a piacismeretünk is bővül

Tehát mindennek folyamatosan alkalmazkodnia kell az örökké változó világhoz.

Változnia kell a cégednek.

Változnod kell neked.

És változnia kell a honlapodnak. 

Ha a téma mélyebben érdekel, olvasd el Tim Harford könyvét (Az alkalmazkodás logikája), mert jó stílussal mutatja meg, hogy különböző szervezetek hogyan tudnak jól (vagy rosszul) alkalmazkodni a környezeti változásokhoz.

A jó változáshoz viszont tudnod kell, mikor vagy elégedett – és mikor nem.

1. „Csöndes beletörődés” vs. udvarias jelzés

Átveszel tőlem mondjuk egy feliratkozási oldalt.

(Látatlanul azt mondom, erre szükséged van és ezt lehetőleg még most építsük fel – és ne akkor, amikor az Instagram tiltja a profilod vagy kigazdálkodhatatlanra drágulnak a kattintási költségek.)

Megnyitod, nézegeted… de valahogy nem így képzelted el. 4 dolgot máshogy szeretnél, a szöveg se pont így legyen, a színeken is változtatnál.

De ezeket egyikét sem jelzed, hanem megköszönöd az oldalt – és ezután sose hallok felőled.

Ez a legrosszabb mindkettőnknek.

  1. Ha nem érzed magadénak az oldalt, akkor lehet, hogy nem fogsz kampányt indítani rá (vagy ha igen, akkor tessék-lássék módon), magyarán téged megillető pénzt hagysz kint a piacon.
  2. Én pedig nem tanulok és veszítek egy partnert. (Nekem az a nagy üzlet, ha folyamatosan új és új sales funneleket rakunk össze neked, egyre több pénzt keresel, bővül a céged és 3 év múlva már álmomból felkeltve is tudom, hogy kb. mit szeretnél).

#1: ha baj van, szólj róla.

2. Egopanasz vs. tényleges visszajelzés

Megvan a fontoskodó középvezető típusa?

Tudod, aki csak azért rakja tele megjegyzésekkel a Google Docsot, hogy mindenki lássa, hogy ő dolgozik.

  • Névelőket rakosgat át
  • „ha” szót lecseréli arra, hogy „amennyiben” (vagy fordítva)
  • felesleges betoldásokat rak (a szöveg nem lesz se szórakoztatóbb, se érthetőbb – csak hosszabb és rosszabb)

Az ilyen visszajelzés célja maga a visszajelzés.

De te ennél okosabb vagy, ezért:

#2: A jó feedback során azt nézed: hogyan lehetne ez a szöveg / oldal / funnel erősebb?

3. Senkit nem izgat, hogy mennyire mondtad meg

Folytatom a sebek feltépkedését: megvan az a vállalkozó, aki egy személyben próbálja legyőzni a szerinte ellenséges világot?

Áll a piszoárnál és headseten épp arról beszél valakinek, hogy „én bizony megmondtam neki, hát velem aztán ne b*szakodjanak”.

Hát ez is egyfajta élet.

Ha ocsmány stílusban adsz visszajelzést és „megmondod”, azt ennyi projekt profizmusával már jól tudjuk kezelni – csak értelme nincs, mert az oldalad nem ettől lesz jobb.

Igazad legyen – vagy hatékonyabb oldalad?

#3: Ne „megmondani” akard, hanem megoldani.

4. Ha tudod, mit akarsz, jobb eséllyel kapod meg

Van még feltéphető seb:

– Mi a baj?

– Mindegy. Hagyjuk.

Bónuszként a nyílt seb megsózható egy „igazán tudhatnáddal”. Még ennél is rosszabb, ha tényleg tudhatnád.

Na de komolyra:

Ugye a honlapod egy alapos briefelés után készítjük el, amely során megértjük, hogy

  • milyen marketingfolyamataid vannak
  • mik a termékeid
  • milyen célcsoportnak értékesítesz
  • hogyan néznek ki a folyamataid
  • milyen arculatod van
  • hogyan pozicionálsz
  • milyen más honlapok tetszenek neked
  • milyen színvilágot-szövegezést-felépítést álmodtál meg és így tovább

Nem sorolom tovább, a kezdeti beszélgetésünknél folytathatjuk (a közeljövőben kevés szabad időpontom van, egyikbe írd be magad).

Ha olyasmit mondasz, hogy „kérek egy új verziót, mert ez nem tetszik”, akkor véletlengenerálsz egy új verziót a brief alapján.

Az új verzió tetszeni fog?

Talán igen.

Talán nem.

Olyan ez, mintha véletlenszerű utcákat pötyögnél a Google Mapsbe, hogy eljuss a Lidlbe. Pont a bolt címét írod be? Talán igen, de nagy eséllyel mégsem.

Tehát ha elmondod, hogy „az nem tetszik benne, hogy ____” és „szeretném, hogy inkább ilyenebb legyen”, azzal konstruktív visszajelzést adtál.

#4: Minél jobban specifikáld, hogy mi nem tetszik és mit változtatnál.

5. Taktikák helyett stratégia

Vezetői könyvekben olvashattál már a „parancsnoki szándékról”.

Ez azt jelenti, hogy a célt megfogalmazom, de az elérés mikéntjét a csapatomra bízom.

Például: cél, hogy a csapat feljusson a dombra.

Hogy ezt gyalog vagy kocsival, melyik úton, melyik irányból és melyik napszakban teszik meg, az a csapatra van bízva – mégpedig azért, mert a parancsnok nem láthat minden részletet és váratlan eseményt. Ha minden lépést előír (vagyis mikromenedzsel), romlik a hatékonyság: ha a tervhez képest bármi változik, a csapat lefagy.

Mi köze ennek a weboldaladhoz?

Pl. ha a salesoldalad javítanád, akkor rossz megoldás előírni, hogy itt legyen nagyobb a gomb, oda kerüljön még egy mondat, amoda egy másik kép. Ez taktikai szintű visszajelzés.

Helyette mondhatod stratégaként azt, hogy: „50+-os vásárlói köröm van, akik jellemzően bizalmatlanabbak az online vásárlások esetén. Kérlek, gondoljatok erre, mert a mostani állapotában az oldal szerintem (ezért és ezért és ezért) még nem elég hiteles nekik.”

Ha így fogalmazod meg, akkor a cél kristálytiszta, de a módszerekben mozgásteret hagysz nekünk. Ez azért fontos, mert így eszünkbe juthat egy tucatnyi olyan bizalomépítő elem (akár tartalmilag, akár formailag), amire álmodban sem gondoltál volna, de meglátod és imádod.

#5: Stratégiai célokat fogalmazz meg, a konkrét kivitelezést bízd ránk.

6. A piac dönt

Szeretném, ha jól értenél: azért, mert te adod a pénzt, még nem biztos, hogy a hatékonyságot illetően neked lesz igazad.

Ez rám ugyanúgy vonatkozik: hiába csináltunk sok weboldalt, a piac mindig meglephet.

A rossz megoldás az, ha a megrendelő és a kivitelező egymásra acsarkodik: „de én adom a pénzt, ezért a gomb legyen piros!”, mire a másik: „de én vagyok a szakértő, tehát a gomb maradjon narancssárga!”.

A jó megoldás az, ha megértjük, hogy egy oldalon állunk (mindkettőnk érdeke, hogy neked egy hatékony honlapod legyen) – és tesztelünk egyet.

(Nem tesztelünk gombszíneket, mert ez a magyar piacok többségén a túl kicsi minta miatt egy baromság – a gombszín egy példa volt. Ajánlatokat, árakat, főcímeket érdemes splitelni.)

#6: A legértékesebb kérdések egyike: „mi lenne, ha ezt tesztelnénk?”

7. Tartsd az irányt

Ha menet közben eszedbe jut, hogy tök jó lenne, ha a honlapodon szerepelne még 3 teljesen új aloldal, közben alapítasz egy másik céget (és arról is írjunk), meg tusolás közben bevillant, hogy a feliratkozókat rögtön egy bonyolultabb CRM-be vinnéd fel, ahova készüljön el legalább 8 e-mail-folyamat…

…akkor ez mind jó lesz K-É-S-Ő-B-B.

A piac nem az ötleteket jutalmazza, hanem a megvalósítást.

Ha a scope-ot folyamatosan ide-oda rángatod, bővítgeted, szétötleteled és ennek az eredménye az, hogy publikálatlan marad az oldalad, akkor igen sok munkát beleraktál önmagad tökönszúrásába. Ennél fájdalommentesebb, gyorsabb és jobban fizető folyamat az, ha az álmaid pici egységekre bontod és mindent minél hamarabb kitolsz a piacra, hogy termelni tudjon neked.

Az oldalad mindig bővíthető, de a ma meg nem szerzett bevételt holnap már nem tudod visszamenőleg pótolni.

#7: A visszajelzésed maradjon a projekt kereteiben – ha túlmegy rajta, rakd egy „visszatérünk rá publikálás után” jegyzetbe.

Ui.: Olyan folyamatokat raktam össze, hogy nálunk még elégedetlenkedni is öröm legyen.

A naptáram itt eléred, írd be magad, kezdjünk el dolgozni, majd legyél konstruktívan elégedetlen.

(Ez se mindennapi marketingüzenet, nem?)

Ez lesz az egyik kedvenc hírleveled

Az anyagokat beviheted a csapatodhoz lelkes felkiáltással, hogy „ezt csináljuk meg”. Az eredmény: több bevétel, több profit, több szabadidő.

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
cross