Megvan az a jelenség, hogy megjelenik egy (idén éppen) TikTok-guru és megfelelő pénzért megszakérti a marketingproblémáid?
A megoldás – ki gondolta volna – természetesen az a platform, aminek szakértője.
Mindegy, hogy te gyártócég vagy, coach, nyelvtanár vagy nonprofit süteménykészítő, neked bizony [épp divatos platform] kell.
Természetesen csak öreg vagyok és irigy.
De ugyan beszéljük már meg, hogy „vajon mindenre jó a sales funnel”?
A bevezetőből sejted, hogy nem fogom szúnyogcsípéstől majomhimlőig mindenre ezt ajánlani. Viszont sok ember van, akinek jó lenne egy sales funnel (= sok eladást szerezhetne boldogan), de úgy hiszi, az ő terméke neten eladhatatlan.
Így lenne?
Kiderítjük.
Legyél óvatos a marketingpiacon, mert sokan próbálják újrafelfedezni és díszcsomagolásban eladni neked a sales funneleket.
Pedig a sales funnel ennyi:
Megnézem, milyen lépések vezetnek el a vásárlásig és minden állomásra teszek valamilyen kommunikációt, ami segít a vevőnek megtenni a következő lépést.
Szofisztikálhatod sokféleképp, a lényeg mindig ez marad. A marketingben megszokhattad: nem az elmélet bonyolult, hanem a megvalósítás.
Például elméletben így:
[forgalomforrás] ⟶ [konverziós hely]
Gyakorlatban meg így:
[Google Ads] ⟶ [Termékoldal]
Vagy így:
[Facebook-hirdetés] ⟶ [Landing page]
Esetleg:
[Hírlevél] ⟶ [Salesoldal]
Mindegyik „helyes” megoldása az eredeti képletnek.
A képlet azt mutatja, mire van szükséged egy célhoz (itt: forgalomra és konverziós helyre), a megoldás pedig úgy jön ki, hogy a saját piacodon megkeresed az optimális megoldást (hol van a te közönséged, hogyan szeretnek vásárolni).
Mert bonyolult a technológia, nagy értékű, esetleg több ember dönt (B2B-ben ez jellemző).
Akkor több lépést rakok be.
Például elméletben kifundálom ezt:
[Problémában segítő anyag] ⟶ [Elköteleződés megszerzése] ⟶ [Bizalomépítő anyag] ⟶ [Bizalomépítő anyag] ⟶ [Konverziós hely]
Ami kinézhet pl. így:
[Cikk] ⟶ [Feliratkozás] ⟶ [1. hírlevél] ⟶ [2. hírlevél] ⟶ [3. hírlevél] ⟶ [Salesoldal]
De kinézhet így is:
[Hosszú, izgalmas Facebook-poszt meghirdetve] ⟶ [Oldalkövetés] ⟶ [Organikus bejegyzés] ⟶ [Még egy organikus bejegyzés] ⟶ [Na és még egy organikus bejegyzés, amiben már forgalmat terelek] ⟶ [A termékoldalra]
De csinálhatsz ilyet is:
[Nyomtatott füzet, amit rendezvényeken adok] ⟶ [Dedikált oldal] ⟶ [E-mailes utókövetés] ⟶ [Még egy e-mailes utókövetés] ⟶ [Igény szerint telefon] ⟶ [Személyes találkozó]
Mindezt természetesen megszórod a belépőtermékeiddel, upsellekkel, csomagajánlatokkal és amivel csak szeretnéd: a fantáziád és a kockás füzeted mérete szabhat határt annak, hány lépést tervezel. (Nyugodtan gondolkodj nagyban: 50 e-mailes sorozat! 10 salesoldal! 15 videó!)
Fontos: ne ess a gyakori hibába, hogy egy 30 megás Excelt csinosítgatsz 3 éven át. Csak az termel bevételt, ami megvalósult (ebben segítek).
Óhajod számomra. Mindkettő a mi marketingműhelyünkben forgácsolódott.
B2C nyelvtanulási piacról:
[Videó e-mailért cserébe (minikurzus francia kiejtésről)] ⟶ [Érdekes e-mailek, melyek a salesoldalra visznek] ⟶ [Előfizetési ajánlat nyelvtanulásról (most épp zárva)]
És B2B képzési piacról is egy példa:
[E-maillel felfedhető teszt (megmutatja salesvezetőknek, hány ponton veszítenek bevételt)] ⟶ [Kiértékelés e-mailben] ⟶ [E-mail-sorozat a salesoldalra kivezetve] & [Telefonos utókövetés értékesítővel] à [Salesoldal (ajánlat: szeminárium)] ⟶ [Szemináriumon friss ajánlat (mentorprogram)]
Te vagy a legjobb helyzetben. Piacodon körbenézve jó eséllyel „online raktárakat” látsz (aka webáruház): van egy-két izgi ajánlat, valószínűleg szép és jól használható az oldal, még ajánlott terméket is becsusszantanának a kosaradba, de nagyjából itt áll meg csikorgó kerekekkel a tudomány.
Alig látsz csomagajánlatot, folyamatokat, több lépésben megszerzett eladásokat. A stratégiájuk leegyszerűsítve az, hogy „öntsünk minél nagyobb forgalmat a legjobb eredményt hozó oldalainkra”.
Tudsz erre a stratégiára szinonimát mondani: „Lehetőség!”
Szeretném, ha máshogy gondolkodnál a vásárlásokról.
Kevés döntés „pontszerű” olyan értelemben, hogy meglátom, megveszem és örülök neki.
A valós döntési folyamat inkább egy „vonal”: meglátom, gondolkodom, feliratkozom, „majd később”, „ja tényleg ezzel volt valami”, utánanézek, fantörpölök és a 6. hírlevélből végül megveszem a belépőterméked, amit imádok, ezért a főtermékedet is megveszem.
Az értékesítésben nagy bizonytalanságot jelent az, hogy nem látunk a fejedbe vásárlás során. Csak azt látjuk (többnyire), hogy mit teszel, hova mész, mire kattintasz rá.
Elég maszatos folyamat.
Szerintem rossz vállalkozói felfogás: nincs mit tenni ezzel a cudar és megismerhetetlen valósággal, véletlenszerűen hirdetek véletlenszerű dolgokat véletlenszerű időben, aztán lesz valami. „Valami” mindenképp lesz, más kérdés, hogy ennek te örülsz-e – vagy a konkurensed.
Helyesebb tervezni: van egy elméletem arról, hogyan vásárol a piacom (de akár meg is kérdezhetem a vevőimet), majd ezt lekövetem lépésekkel. Itt egy kis kóstoló, itt egy kis infó, itt egy könnyű elköteleződés, itt egy nagyobb ajánlat – ugye minden, amit korábban olvastál.
Mindig a céljaidból indulj ki, azokat meg úgy tűzd ki, hogy épp üzletileg mi a legértelmesebb a cégedben.
Tűzd le a céljaid cölöpét – majd rakj rá egy házat sales funnelből.
Adja magát a kérdésed: tudunk-e segíteni már a kitalálásban, de főleg a megvalósításban.
Igen.
Írd be magad a naptáramba és kezdjünk el beszélgetni.
"*" a kötelező mezőket jelöli