Keressünk neked pénzt!
Jó eséllyel szolgáltató vagy, így mindennapjaid része az ajánlatadás.
Célod az, hogy az ajánlatod elfogadják.
Bólogatsz, nem?
A mondat helyes, de nem elég pontos. Kis marketingtudás és némi üzleti rutin után így mondanád:
Célod az, hogy a jó ajánlatod a jó ügyfél elfogadja.
Ebben már benne van, hogy kitisztítottad a portfóliód (olyan helyzetben vagy, hogy nem akármit vállalsz el és akármit csinálsz) és tudod, hogy kivel dolgozol szívesen, kivel nem.
De még ez sem elég pontos:
Célod az, hogy a jó ajánlatod a jó ügyfél jó áron a jó időben elfogadja.
Túl sok szolgáltató árazza alul vagy túl magát, illetve egyenetlen a terhelése: néha nincs dolga, máskor orrvérzésig dolgozik.
A további pontosításhoz stratégiaibb szintre lépünk:
Olyan ajánlatokat adok, amelyek az üzleti (és emberi) céljaimat támogatják.
Azt hiszed, szőrszálakat hasogatok?
Az üzlet legfontosabb része a gondolkodás és a stratégia – minden mást tudsz delegálni.
Senki nem fogja helyetted:
Ezeket nem tudod kiadni, piacról megvenni vagy szőnyeg alá söpörni.
A legtöbb kisvállalkozó már ott elvérzik, hogy azt mondja: „hát, öhm, növekedni szeretnék”. Érts jól: nincs baj ezzel a válasszal, de ez még nem a végeredmény, hanem a legelső lépcső.
Bár ezt egy ingyenes hírlevélben olvasod, kérlek, kezeld úgy, mintha 1 millió Ft-ot fizettél volna érte: semmi nincs betonba öntve.
Az ajánlatadási folyamatodat úgy tudod csavarni, hogy az a te céljaidat szolgálja – és úgy is kell csavarnod.
Mutatok 3 sikeres példát azért, hogy lásd: eltérő piaci pozícióban eltérő üzleti célú emberek egészen máshogy adnak ajánlatot.
Azért csinálom így, mert nekünk most nagy lezárási arányra van szükségünk (a linkelt oldal ~1 éves és most bővítettük tovább a csapatunk, erősen építkezünk), ezt pedig a sok és jól tálalt információ segíti. (<< Tehát üzleti célból következik az, hogy hogyan csinálom.)
Ennek a folyamatnak előnye az, hogy „mindenki így csinálja”, így egy junior is tud ajánlatot kérni, tárgyaláson részt venni, mindenki tudja, hogy ki mit mikor hogyan lép, megvan a táncrend.
A hátránya is ugyanez: nehéz kitűnni, ha mindenki ugyanazt a 45 diás prezentációt tolja le ugyanazokkal a dumákkal, csak – kicsit túlzok – a céglogó és arculati szín változik.
E folyamat előnye a gyorsasága (hasonlítsd össze a 45 diás, akár több körös tárgyalási folyamattal), hátránya, hogy ez nem lesz mindenkinek oké.
És visszakanyarodtunk a levél elejére: tudd, hogy a piacon ki vagy és pontosan mit szeretnél elérni.
Ezt a lehető legpontosabban érdemes megfogalmaznod: „szeretném, hogy a következő 3 hónapban 15 ajánlatkérőből legyen 10 ügyfelem”, ami egy induló ügynökség tiszteletreméltó célja.
A veterán szolgáltató meglévő ügyfelekkel dolgozik, ezért ő ezt mondja: „szeretném, hogy a következő 3 hónapban 15 ajánlatkérőből legyen 1 ügyfelem”.
Ha a célodat őszintén képes vagy megfogalmazni, akkor az ajánlatadási folyamatot ehhez szabod: ha magasabb lezárásokra (és több ügyfélre) vágysz ugyanannyi megkeresésből, akkor jobban prezentálsz (ajánlati oldallal!).
Ha széttép a piac és több ügyfeled van, mint hajszálad, az azért föl fog tűnni neked.
A jellemző kihívás kkv-szektorban az: hogyan lehetne több ügyfelem?
Javaslom, nézd át az ajánlatadási folyamatom és vegyél át belőle pár elemet.
Amit látsz, az egy kipróbált, tesztelt, jól működő folyamat – jó szívvel ajánlom a te cégednek is.
"*" a kötelező mezőket jelöli