Beszélni fogunk arról, hogy:
Customer Relationship Manager, azaz ügyfélkapcsolat kezelő, vagy valami ilyesmi. A lényege, hogy egy olyan adatbázis, ahol összegyűjtve látod az ügyfeleid összes “paraméterét”. Ezeket elemezve tudsz terméket fejleszteni, kampányokat indítani, szegmentáltan kommunikálni.
Mondok egy példát.
Amikor ingatlanoztam, volt egy ilyen rendszerünk, amibe a telefonszám alapján rögzítettünk mindenkit, akivel kapcsolatba kerültünk. Ha láttam egy hirdetést, akkor a keresőbe beírtam a telefonszámot, amit ott megadtak és a rendszer jelezte, hogy hívta-e már valaki az adott ingatlantulajdonost.
Ha igen, akkor a következő adatokat tudtam meg:
Azon túl, hogy a belső szabályzatunk a rendszerben rögzített adatokra épült (csak akkor hívhattam valakit, ha már legalább 2 hete nem kereste senki a cégtől), volt egy rettentő hasznos funkciója: láttam, hogy kivel, mit beszéltem utoljára.
Így ha Marika néni, aki árulta a Győr belvárosi lakását, úgy vette fel a telefont, hogy: “Most nem alkalmas, épp fosik a macskám”, akkor én ezt szépen feljegyeztem magamnak a CRM-be. Pár nappal később, amikor újra hívtam Marika nénit az első kérdésem az volt, hogy “Marika néni, jobban van a macska?”.
Mit gondolsz, kinek volt esélye üzletet kötni vele? A saját termékét tukmáló tucatingatlanosnak, vagy annak az egynek, aki “emlékezett” Marika néni kedvenc cicájának bajára?
Később, vezetőként vagy most, vállalkozóként pedig a CRM rendszer az, ahol látom a bevételi előrejelzéseket, hogy melyik ajánlatkéréssel hol állunk, kit kell még hívni, kinek kell még egy plusz löket a döntéshez, stb.
Ha van CRM-ed és jól használod, már ezzel az egy tippel elérheted az 50%-os bevételnövekedést. Igazából még többet is, csak nem akarlak rögtön a legelején elijeszteni.
Rengeteg lehetőséged van, ezért a legalapabb és a legjobb eszközt említem csak meg.
Az alap a Google Sheets
Ha van elég időd és türelmed hozzá, akkor egy ingyenes Google táblázattal is tudsz magadnak CRM rendszert építeni. Amire figyelj, hogy az oldaladról érkező forgalmat becsatornázni elég nehéz, de nem lehetetlen. A Zapier itt ír róla, hogyan tudod megcsinálni.
Ha az összekötések megvannak, akkor szabadon hozhatsz létre mezőket és riportokat. De nem véletlen, hogy nem fejtem ki részletesebben, mert én sem ezt az utat választottam.
A profi megoldás a HubSpot
Én is ezt használom. Rengeteg CRM rendszert kipróbáltam és van köztük nagyon sok jó (ActiveCampaign, ZohoCRM), de valahogy mégis mindig ide keveredtem vissza.
Előnyök:
Hátrányok:
Ahogy említettem, 2 lehetőséged van:
Arra figyelj, hogy miután megvolt az összekötés, helyezd el az adatvédelmi tájékoztatód megfelelő részén, hogy adatokat továbbítasz a HS felé.
A HS alapból fel fogja ismerni az összes űrlapot az oldaladon és monitorozza is őket. Sőt, a kitöltések bekerülnek majd a HS-ba is.
A jó CRM titka egyszerű: használni kell. Szoktasd rá magad, hogy az értékesítéshez és marketinghez tartozó folyamatokat vagy a HS-ból intézed (pl. onnan küldöd ki az e-maileket, ajánlatokat, stb.) vagy a lehető legpontosabban leköveted.
Mutatom lépésről-lépésre.
Minden reggel megnyitom a HS dashboard-ot, ahol látom az összes aznapi ügyfelekkel kapcsolatos teendőmet. Olyanok szoktak itt szerepelni, mint:
és hasonlók. Mivel utálok telefonálni, így ezzel kezdem a napot. Jobb letudni a legnehezebb részt rögtön, a legelején. 🙂
Gyorsan végignézem a mail fiókom és a Messengert és ha kapcsolatba kerültem ügyféljelölttel olyan csatornán, ami nincs bekötve HS-ba (pl. ajánlásból jött), akkor őt is rögzítem és beállítom a hozzá kapcsolódó feladataimat.
Ez nem napi szintű teendő, de minden kiküldött ajánlatot rögzítek a rendszerben deal-ként is. A deal-ek ügyfelekhez kapcsolódnak, és olyan adatokat tartalmaznak, mint az ajánlat értéke, a várható ügyletzárás időpontja és a jelenlegi állapot (ajánlat kiküldve, sikeresen lezárt, elutasított, stb.).
Ez a kedvencem és akkor fogod te is nagyon szeretni, ha precízen töltöd fel adatokkal a CRM-ed. Látom, hogy X sikeres ajánlatadásra Y sikertelen jutott. Látom az okát is. Látom azt is, hogy mennyien jártak az oldalon, mennyien iratkoztak fel, stb.
Tudod miért fontos ez?
Mert így vissza tudom bontani a bevételi célomat apró részcélokra és így szuperkönnyű megtervezni a marketingem.
Mondjuk, hogy 1.000.000 Ft bevétel a cél egy hónapban.
A riportokból tudom, hogy:
A FB és Google hirdetési analitikából pedig tudom, hogy 1 feliratkozót 300 Ft környékén szerzek, 1 lead magnet letöltőt pedig 1400 Ft környékén. Így már nincs más hátra, mint a PPC-s kollégának írni, hogy erre a hónapra állítsa be a hirdetési keretet feliratkozó gyűjtésnél 75.000 Ft-ra, a lead magnetnél pedig 84.000 Ft-ra.
Alig 160.000 Ft költésből (plusz a PPC-s díja és a saját munkadíjam) jön nettó 1.000.000 Ft bevétel.
Igen, egy jól használt CRM-mel minden ennyire kiszámítható.
CRM rendszer kell. Bármilyen foglalkozást űzöl, tudod hasznosítani. Ráadásul elég kézzelfogható eredményt hoz, amit úgy hívünk: bevétel.
Te használsz már valamilyen CRM-et? Ha nem, akkor sikerült meghozni a kedved hozzá?
"*" a kötelező mezőket jelöli